نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی

نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





 

بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟

 

یک بیزینس پلن (طرح تجاری) موفق معمولا تفاوت میان شرکتی که در کارش موفق نمی شود و شرکتی که در کارش موفق می شود را مشخص می کند.

بسیاری از کارآفرینان هستن که فراموش می کنند که اساس کار را به این شیوه ایجاد کنند و فکر می کنند که قبل از این که باید بیزینس پلنشان را برای خودشان ایجاد کنند به یک باره به سرغ کار اصلیشان می روند و به اصطلاح خودمان "بی گدار به آب می زنند!" ولی باید دانست که نمی توان بدون داشتن یک بیزنس پلن موفق، انتظار موفق شدن را داشت!

شرکت هایی که برای خودشان یک بیزینس پلن موفق دارند می توانند بررسی کنند که در چه موقعیتی قرار دارند و برای رسیدن به موفقیت باید چه مراحلی را طی کنند. این شرکت ها می توانند به صورت حساب شده و دقیق، در کارشان به جلو بروند. اما شرکت هایی که چنین بیزینس پلنی برای خودشان ندارند نمی توانند درک درستی از موقعیت که در آن قرار گرفته اند (از نظر موقعیت بازار، موقعیت رقبایی که در زمینه صنعتی که آنها مشغول به فعالیت هستند کار می کنند، موقعیت مالی که دارند و غیره) داشته باشند و بنابراین انتظار موفق شدن برای این شرکت ها نمی رود. بنابراین یکی از مهم ترین کارهایی که باید در ابتدای انجام دادن هر پروژه برای یک تجارت انجام داد این است که برای این تجارت یک بیزنس پلن مناسب و باکیفیت تهیه کنید. در حقیقت بیزینس پلن برنامه ای است که با تکیه بر اطلاعات و آمار و ارقام دقیق، این امکان را به شما می دهد که راه خودتان را پیدا کنید و در مسیر درست و حقیقی موفقیت (که با توجه به داده ها و اطلاعات عملی و منطقی بدست آمده است) قدم بردارید. در صورتی که شرکتی بیزینس پلن نداشته باشد هیچ برنامه ای برای ادامه کارش نخواهد داشت بنابراین محکوم به شکست خواهد بود.

داشتن یک بیزینس پلن موفق است که برای شما مشخص می کند که شما تا چه اندازه می توانید در کارتان موفق شوید. شرکت هایی که دارای بیزنس پلن هستند احتمال بیشتری دارد که در مراحل بعدی کار با مشکلاتی مانند کمبود بودجه و غیره در کار رو به رو شوند. همچنین شرکت هایی که دارای بیزینس پلن مناسب هستند احتمال کمتری وجود دارد که با مشکل کمبود نیروی انسانی و کمبود بازدهی نیروی کار روبرو شودند. همچنین داشتن یک بیزینس پلن مناسب به شرکت ها کمک می کند تا به شیوه موفقیت آمیزی تجارت خودشان را ارتقا دهند.

بیزینس پلن چیست؟

بهتر است در ابتدا تعریفی از بیزینس پلن ارایه کنیم. در پاسخ به این سوال که بیزینس پلن چیست؛ باید گفت: بیزینس پلن یک سندی است که مشخص کننده استراتژی یک پروژه جدید (و یا یک پروژه موجود) مربوط به یک تجارت می باشد. بیزینس پلن ها یک راهنمای مرحله به مرحله برای اهدافی که شرکت دارد را فراهم می کنند و مشخص می کنند که تجارت ها و شرکت ها باید چکار کنند که به این هدف برسند.

ایجاد کردن یک بیزنس پلن چه مزایایی دارد؟

برای یک شرکت ایجاد کردن یک بیزینس پلن مزایای مختلفی به همراه دارد؛ از جمله این که:

1) شما با استفاده از بیزنس پلن می توانید یک دید دقیقی نسبت به بازار پیدا کنید:

وقتی که شما یک بیزینس پلن برای تجارتتان ایجاد کنید؛ این کار شما را وادار می کند تا شرایط بازار را درک کنید. وقتی که شما در حال تحقیق و جستجو در زمینه صنعتتان هستید و همچنین بررسی می کنید که بدانید که مشتریان شما و رقبای شما چه کسانی هستند؛ شما می توانید به طور کلی درک کنید که وضعیتتان در بازار باید به چه شیوه ای باشد. به صورت ایده آل، جستجو برای بازار منجر می شود که شما روندها و موقعیت هایی را که ممکن است رقبای شما از این موقعیت ها بی اطلاع باشند به دست می آورید. بنابراین در صورتی که شما بتوانید از یک بیزینس پلن به شیوه موثری استفاده کنید؛ می توانید موقعیت هایی را که هنوز بسیاری از رقبایتان هم به وجود آن ها پی نبرده اند را برای خودتان ایجاد کنید.

2) شما می توانید صاحبان سرمایه را تشویق کنید که به شما بودجه دهند

یکی دیگر از مزیت هایی که استفاده کردن از بیزینس پلن برای شما دارد این است که شما با استفاده از بیزینس پلن می توانید سرمایه گذاران را تشویق کنید که به شما بودجه بدهند. هم سرمایه گذاران و هم افرادی که قرار است به شما پول قرض دهند؛ در صورتی که بدانند که شما برای خودتان یک بیزینس پلن موفق و مشخص دارید؛ تشویق می شوند که به شما پول بدهند. چنین برنامه ای به شما و شرکت شما یک اعتباری می دهد و منجر می شود که سرمایه گذاران به شما اعتماد کنند و به شرکت شما پول دهند و بر روی پروژه هایی که شما قصد انجام دادن آن را دارید سرمایه گذاری کنند.

3) بیزنس پلن این امکان را برای شما فرام می کند که پروسه کار شرکتتان را دنبال کنید

هنگامی که شما یک طرحی را به عنوان یک بیزینس پلن برای تجارت خودتان دارید؛ شما برای خودتان اهداف مالی و استراتژیکی را تعیین می کنید. بنابراین در صورتی که برای شرکتتان یک بیزنس پلن مناسب داشته باشید؛ این بیزینس پلن به شما یک راهنمایی را ارایه می کنید که با استفاده از این راهنما قادر خواهید بود تا پروسه ای را که تجارتتان طی می کند را بررسی نمایید. بنابراین بهتر است که بیزینس پلن خودتان را به صورت ماهانه (و یا حداقل به صورت سالانه) بررسی کنید تا بتوانید با استفاده از آن پروسه ای را که دارید طی می کنید مورد بررسی قرار دهید.

4) بیزنس پلن به شما این امکان را می دهد که دیگران را هم علاقه مند به کارتان بکنید

در صورتی که شما برای خودتان یک بیزینس پلن مناسب داشته باشید؛ این بیزینس پلن باعث می شود که شما بتوانید کاری کنید که کارکنان، همکاران، مشاوران و دیگر افرادی که با شرکت شما به نوعی ارتباط دارند؛ جلب کارتان شوند و بسیاری از افرادی متخصصی که شرکت شما را می شناسند؛ در صورتی که شما یک بیزینس پلن در اختیار آنها قرار بدهید احتمال دارد تا به شرکت شما بپیوندند. در صورتی که شما بتوانید شرکت خودتان را به شیوه مناسبی و آن گونه که شایسته است به آنها ارایه کنید و نشان دهید؛ در این صورت آنها با کمال میل حاضر خواهند شد تا با شما همکاری داشته باشند.

 

بخش ها  کلیدی موجود در یک بیزنس پلن کدامند؟

در یک بیزنس پلن، 10 بخش کلیدی وجود دارد

1) خلاصه اجرایی

در این بخش یک مرور مختصر و جامع درباره کل بیزنس پلن ارایه می شود

2) مرور کلی شرکت

در این بخش مدیریت شرکت با اطلاعاتی از قبیل شرکت چگونه ساخته شده است و اهداف آن کدام هستند؛ شرکت را معرفی می کند

3) تحلیل صنعت

در این بخش، شما یک مروری از صنعت و یا بازاریابی که در آن قرار است با دیگر شرکت ها رقابت می کنید را ارایه می کنید. در این بخش پاسخ به سوالاتی از قبیل حجم بازار و روندهایی که بر روی آن تاثیر دارد (و یا ممکن است در آینده تاثیر داشته باشد) داده می شود.

4) تحلیل مشتریان

در این بخش جزئیاتی درباره مشتریان هدف ارایه می شود. در این بخش بررسی می شود که چندتا از مشتریان هدف برای شما وجود دارند و این که اطلاعات آماری و جمعیت شناسانه مربوط به آنها به چه شیوه است.

5) تحلیل رقبا

در این بخش از بیزینس پلن، شما رقبای مستقیم و غیرمستقیم خودتان را مورد بررسی قرار می دهید. در این بخش نقاط قوت و ضعف آنها مورد بررسی قرار می گیرند و زمینه هایی که شما در آنها دارای مزیت های رقابتی هستید مشخص می شود.

6) پلن بازار

در این جا، شما استراتژی بازاریابی مربوط به شرکتتان را مورد بررسی قرار می دهید. شما در این بخش باید یک لیستی از فرآورده ها و یا خدمات کلیدی خودتان را که شرکتتان به فروش می رساند و یا می خواهد به فروش برساند را ارایه می کنید.

7) استراتژی عملیاتی

در این بخش، شما اهداف کوتاه مدت و اهداف بلندمدتتان را بررسی می کنید و همچنین روندی را که انتظار دارید طی کنید تا به این اهداف برسید را مشخص می سازید

8) بخش مالی

در این بخش شما میزان درآمد شرکتتان را پیش بینی می کنید و همچینین بررسی می کنید که در آینده نزدیک میزان گردش مالیتان قرار است به چه شیوه ای باشد.

9) تیم مدیریتی

در این بخش شما یک بیوگرافی مختصری را از بنیان گذاران شرکت و همچنین کارکنان اساسی که در این شرکت قرار دارند را ارایه می کنید.

10) بخش ضمیمه

در این بخش شما هرگونه اطلاعاتی را که برای پشتیبانی کردن از بیزینس پلنتان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد را (مانند لیست مشتریان، نوع طراحی فروشگاه ها و موافقت های مشتریان و غیره) را مورد بررسی قرار می دهید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک